MARTYRIET
Ny opera om myten og mennesket Kaj Munk
Forestillingen kommer på danmarksturné i oktober 2018 – se turnéplan nedenfor.
I ’Martyriet’ følger vi Kaj Munk i den sidste tid før hans død. Her glider han længere og længere væk fra familien i sin søgen efter Guds plan med ham, alt imens hans kone Lise forgæves forsøger at fastholde ham til livet.
At vælge martyriet for sin tro er også et brændende tema i dag. Hvad er det, der får et menneske til at ofre sig selv for en politisk eller religiøs overbevisning? Martyriet er en kommentar til nutidens store, globale spørgsmål om ideologi, krig og religiøse konflikter.
Kaj Munk synges af prisvindende kontratenor Morten Grove Frandsen (Årets Reumert Talent 2016), og mezzosopran Liv Oddveig Midtmageli lægger stemme til Lise Munk. John Frandsen har komponeret musikken, og Bjarke Mogensen på accordion leder musikken sammen med den progressive, folkemusikinspirerede gruppe KOTTOS.
Musik: John Frandsen
Tekst: Vilhelm Topsøe
Instruktion: Tine Topsøe
Scenografi: Rebekka Bentzen
Musikalsk ledelse: KOTTOS
Kaj Munk: Kontratenor, Morten Grove Frandsen
Lise Munk: Mezzosopran, Liv Oddveig Midtmageli
Turnéplan, 2018:
25. oktober kl. 20.00, Roskilde Teater – Laboratoriescenen, Rabalderstræde 10, 4000 Roskilde
26. oktober kl. 20.00, Egnsteatret Undergrunden – Kulturhuset Galaksen, Bymidten 48, 3500 Værløse
30. oktober kl. 19.30, Vedersø Kirke – Vesterhavsvej 70, 6990 Ulfborg
31. oktober kl. 19.30, Vedersø Kirke – Vesterhavsvej 70, 6990 Ulfborg
2. november kl. 19.30, Ribe Domkirke – Torvet 15, 6760 Ribe
Støttegivere
Forestillingen er skabt af Cumulus Teatret, i samarbejde med Det Kongelige
Teater.
Turnéen er støttet af Augustinusfonden, IF Lemvigh Müllers Fond, Konsul George Jorck og Hustru Emma Jorck’s Fond, Knud Højgaards Fond, Oda og Hans Svenningsens Fond, Overretssagfører L. Zeuthens Mindelegat, Louis-Hansen Fonden, samt Dansk Komponist Forenings Produktionspulje og KODA´s Kulturelle Midler.
★★★★ Berlingske Tidende, Søren Schauser;
”Se den, hør den, føl den – og forlad Dokøen med hovedet fuldt af tanker. ”
★★★★ Børsen 03.02.2017, Jakob Wivel;
”Her får man klanglige virkninger, man så absolut ikke får andre steder, leveret med en ubestridelig musikalitet. ”
”Den klinger skæbnesvangert, eller mildt valsende, i en kort lille lykkelig stund ægteparret imellem. Og alt sammen på en måde, der med garanti aldrig før er hørt i nogen opera!”
★★★★ JyllandsPosten, Christine Christensen;
”Kaj Munk brænder igennem i ny opera ”
”Eminente sangere suger i den nye kammeropera ”Martyriet” publikum ind i digterpræsten Kaj Munks modstandskamp og skæbne. ”
★★★★★ Kristeligt Dagblad, Peter Dürrfeld:
”Stærk kammeropera om Kaj Munks martyrium”
”I løbet af fire døgn har Det Kongelige Teater budt på to prægtige og væsentlige operaforestillinger. ”Dead Man Walking” på den store scene er en moderne ”grand opera” med det store udtræk – ”Martyriet” minimalistisk, men lige så kunstnerisk vellykket. Man må håbe, at alle omkring teatret, også de ansvarlige politikere, forstår betydningen af det unikke, opera kan som kunstart. Vi har råd til den. Vi har ikke råd til at undvære den. ”
★★★★ Ekstra Bladet; Gregers Dirckinck-Holmfeld:
”DET DOBBELTE DILEMMA”
”Enkel, fortættet operafortælling om Kaj Munks overvejelser, inden han blev myrdet af en SS-bande i 1944.”
”’Martyriet’ er produceret af det lille teaterselskab Cumulus og er et godt eksempel på, hvad der rører sig usædvanlige steder i operalandskabet.”
★★★★ Frederiksborg Amtsavis, Knud Cornelius:
”Martyriet“ er et kunstværk, som vil tages alvorligt, og som udføres, så resultatet kræver respekt. Operaen er anderledes på mange måder, men gør stærkt indtryk, fordi opgaven er løst med talent.”
★★★★ Politiken 30.01.17, Henrik Friis:
”Dobbeltheden er forestillingens store styrke.”
★★★★ Magasinet KBH, Bettina Nielsen:
”Dermed bliver forestillingen uhyggeligt aktuel, og sætter nutidens religiøse ophøjelser i perspektiv. For hvad er det, der gør at familiemennesker stærkt forankrede i deres lokalmiljø tror sig særligt udvalgt og efterlever et individuelt gudekald, helt til døden?”
”Ligeledes et på alle måder sangmæssigt højt niveau af mezzosopran Liv Oddveig Midtmagli som hustruen Lise og kontratenor Morten Grove Frandsen som Kaj.”
”For Mortens enestående høje stemmepragt og karakterstærke maskulinitet perfektionerer dramaets kontraster. Ikke kun feminint og mandligt, men det guddommelige versus det familiære, magten mod fortabelsen, frygten og modet etcetera.”
Sydsvenskan, Tobias Lund:
”Han har rätt i sitt hat mot tyranniet. Men nog är det också ett farligt storhetsvansinne när han kröner sig själv med törnekransen. ”
”Det är befriande att en opera som denna inte åtföljs av suggestiva orkesterklanger utan i stället av en engagerad konversation mellan block öjt, bouzouki, ackordeon och cello. Instrumenten förhåller sig till scenen med empati men utan att förhärliga vare sig Kaj eller Lise. Kanske är just den attityden den bästa när man ska närma sig alla svåra frågor som uppstår när motstånd mot förtryck blandas med föreställningar om gudomlig utvaldhet. ”
Skånska Dagbladet,
“Morten Grove Frandsen, som för övrigt fick Reumertpriset förra året, har en countertenor med rent magnifik klang och mycket uttrycksfullhet och Liv Oddveig Midtmagelis mezzo är vacker, plastisk med stora känslor.”
”musiken en genrelös blandning av intressanta klanger och spännande melodislingor, exekverade av en okonventionell instrumentalgrupp med accordeon, cello, bouzouki och blockflöjter. ”
”Även Kaj Munk offrade oskyldigas liv för sin tro även om han bokstavligen inte drog med dem i döden. Och detta är operans kärnpunkt. Frågan blir hur mycket man har rätt att offra för sin tro, sin åsikt. Verket ger inget svar, det är upp till oss i publiken att själva stöta och blöta frågan.”